Arjen yhteistyö tuloksellisen asiakastyön lähtökohtana
Etsivä vanhustyö löytää syrjäytymisriskissä olevia ikäihmisiä ja tukee heitä kokonaisvaltaisesti kohti mahdollisimman omatoimista ja merkityksellistä elämää. Muuttuva yhteiskunta sekä ikääntyneiden moninaiset elämäntilanteet ja yksilölliset haasteet korostavat yhteisen tekemisen merkitystä. Toimijoilta edellytetään yhteistyötä ja moniammatillista lähestymistä asiakkaiden oikea-aikaiseksi auttamiseksi ja oikean tukimuodon löytymiseksi.
Etsivää vanhustyötä tekevien järjestötoimijoiden sekä Helsingin kaupungin toimijoiden välillä on pitkä historia yhteisen kehittämisen parissa VALLI ry:n Etsivän vanhustyön verkostokeskuksen koordinoimana. Kaupunkitasoiseen yhteistyöhön linkittyy myös laajempi valtakunnallinen etsivän ja löytävän vanhustyön toimijoiden kehittämistyö.
Helsingissä toimiva Mobiiliverkosto yhdistää etsivää vanhustyötä tekevät järjestötoimijat yhteen Helsingin kaupungin matalan kynnyksen neuvontapalvelun Seniori-infon kanssa. Ikäverkosto kokoaa yhteen kaikki kaupunkitasolla ikäihmisten parissa työskentelevät sekä järjestötoimijat. Molempien verkostojen tavoitteena on kohderyhmän tavoittaminen ja asiakkaiden ohjautuminen oikean tukimuodon piiriin ihannetilanteessa yhden yhteydenoton taktiikalla. Verkostot tekevät myös paikallista vaikuttamistyötä ja toimivat ikääntyneiden äänenä. Paikalliset verkostot ennakoivat ja kehittävät myös sitä, miltä tulevaisuuden Helsinki ikääntyneen näkökulmasta tulee näyttämään.
Etsivän vanhustyön kohderyhmä on vaikeasti tavoitettavissa ja tarvitsemmekin siihen laajan joukon ammattilaisia ja kaupunkilaisia tunnistamaan avun tarvetta ja reagoimaan siihen. Voisi sanoa, että siihen tarvitaan koko kylä, tässä tapauksessa Suomen suurin kaupunki. Oikea-aikainen avun tarpeen tunnistaminen mahdollistaa työn tekemisen ennaltaehkäisevällä otteella, jolloin vältymme suuria kustannuksia aiheuttavalta korjaavalta työltä.
Moniammatillinen yhteistyö eriarvioisuutta ehkäisemässä
Kohderyhmän tavoittamisen lisäksi yhteistyö on oleellista päällekkäisen työn välttämiseksi sekä asiakkaiden jatko-ohjaamisen näkökulmasta. Asiakkaalle on mahdotonta hahmottaa suuren kaupungin palvelutarjontaa ja mahdollisuuksia. Vaihtoehtojen paljous ajaa tilanteeseen, ettei ajantasaista tietoa saa, saati pysty valitsemaan itselleen sopivaa. Toinen ääripää on, että tieto on ihmisen ulottumattomissa. Digisyrjäytyminen on laaja haaste ikääntyneiden joukossa, kun digipalveluja painotetaan eikä moni ikäihminen omista mitään laitetta, jolla pääsee nettiin. Molemmissa tilanteissa tarvitaan toisen ihmisen tukea löytämään omaan tilanteeseen palveleva tuki tai toiminto.
Eri toimijoiden ja verkostojen määrä on suuressa kaupungissa iso, joten organisointia vaatii sekin, että yhteisen asian parissa työskentelevät löytävät toisensa ja näkevät yhteistyön hyödyt. VALLI ry:n Etsivän vanhustyön verkostokeskuksen rooli onkin ollut yhdistää toimijat, jotka hyötyvät yhteistyöstä toistensa kanssa, jolloin järjestöjen tuottama toiminta tunnetaan ja hyödynnetään paremmin. Myös teknologiaa on hyödynnetty luomalla alusta asiakasohjaamisen tueksi. Toimivalla yhteistyöllä luodaan tuttuutta, joka madaltaa kynnystä yhteistyön tekemiseen arjessa. Ammattilaisten on tunnettava toistensa toiminta, jotta asiakkaita osataan ohjata sopivan tuen piiriin eikä palveluketju katkea. Ammattilaiset ovat helpottamassa asiakkaiden tiedonsaantia ja valintojen tekoa palveluviidakossa. Eriarvoisuutta voidaan vähentää sillä, että palvelut ja järjestöjen tuottama tuki ovat tasapuolisemmin kaikkien sitä tarvitsevien ikääntyneiden saavutettavissa.
Kollegiaalista tiimityötä
Ilahduttavaa on, että työtä ikääntyneiden hyvinvoinnin eteen tehdään yli sektorirajojen yhtenäisenä joukkona. Muiden ammattilaisten kanssa voi parhaimmillaan vaihtaa ajatuksia, jakaa asiantuntijuutta ja hiljaista tietoa. Tiimityö lisää asiakasymmärrystä ja moniammatillista yhteistyötä voidaan toteuttaa myös parityöskentelynä esimerkiksi yhteisillä kotikäynneillä.
Etsivän vanhustyön asiantuntija Sanna Huhtamo kirjoitti blogissaan jo vuonna 2022 yhteistyöstä alla olevasti.
"Työntekijät ovat keskeisessä roolissa jakaessaan tietoa myös muille ammattilaisille, jolloin myös muut asiakkaat hyötyvät välillisesti karttuneesta osaamisesta ja ymmärryksestä. Tuttuus ja luottamus yhteistyökumppaneiden välillä on asiakkaan etu. "
Tuloksellinen yhteistyö vaatii tekijöiltään ennen kaikkea sitoutumista ja motivaatiota yhteistyöhön. Verkostoissa toimiminen tulisi sisällyttää osaksi sosiaali- ja terveysalan koulutusta ja perehdytystä työpaikoilla. Yhteisen tavoitteen määrittely eri verkostoissa edistää sitoutumista ja motivaatiota, kun verkoston toiminnan vaikutuksen voi aidosti nähdä työssään asiakkaiden parissa.
Kollegiaalisen yhteistyön avulla olemme paikanneet aukkokohtia ja puuttuvia palveluja, yhdenmukaistaneet toimintatapoja ja madaltaneet kynnyksiä organisaatiorajoja ylittäen asiakkaiden ohjaamiselle sekä muulle moniammatilliselle yhteistyölle. Etsivän vanhustyön toiminta on toteuttajaorganisaatiosta riippumatta yhdenmukaisempaa ja asiakkaan polku tunnistamisesta avun piiriin pääsyyn saakka mutkattomampi. Haavoittuvassa asemassa olevalle iäkkäälle toimiva yhteistyö ja avun piiriin pääsy synnyttävät luottamusta ammattilaisiin ja järjestelmään sekä vahvistavat turvallisuuden tunnetta – en ole yksin!
Tärkeintä kaikessa yhteistyössä lopulta on, että mahdollisimman moni apua tarvitseva asiakas saa tarvitsemansa tiedon ja tuen eikä tipu yhteiskunnan ja tuen ulkopuolelle.
Kirjoittaja:
Henna Grönberg
MEREO ry:n toiminnanjohtaja
(Alkuperäinen julkaistu VALLI ry:n verkkosivuilla 21.11.2024)