Yksilöllisen kohtaamisen merkitys Etsivän vanhustyön asiakastyössä - motivoiva haastattelu työvälineenä
Jokainen ihminen kaipaa nähdyksi ja kuulluksi tulemista. Sitä että joku on kiinnostunut, mitä juuri Minulle kuuluu. Mutta entäpä, jos ei ole ketään?
Ihminen voi ikääntyessään kohdata tilanteen, jossa ystävät siirtyvät tuon puoleiseen, omaisia ei kenties ole lainkaan tai he asuvat kaukana. Joillakin voi olla takanaan pitkä liitto kumppanin kanssa ja sitten jääkin leskeksi. Jotkut ovat voineet elää yksin koko elämän, mutta huomaavat sen, kun toimintakyvyn muutokset aiheuttavat hankaluuksia ja asiat eivät enää suju entiseen malliin. Yksinäisyys voi sairastuttaa kenet tahansa.
Etsivän vanhustyön asiakastyön lähtökohta on kunnioittava kohtaaminen. Kotikäynti on hetki, kun työntekijällä ei ole kiire ja asiakas voi kertoa tarinansa. Jo pelkästään omasta tilanteesta ja historiasta puhuminen voi olla voimauttava hetki. Usein asioiden ääneen sanoittaminen konkretisoi myös asiakkaalle itselleen elämäntilannetta ja syy-seuraussuhteita.
Ensitapaamisella ammattilainen kohtaa asiakkaan kiireettömästi ja kunnioittavasti, ja antaa asiakkaan kertoa omin sanoin tämänhetkisestä elämäntilanteestaan, ajatuksistaan ja tarpeistaan. Joskus asiakas kertoo oma-aloitteisesti lähes koko elämäntarinansa, kun taas joskus tarvitaan tarkentavia kysymyksiä. Ammattilaista kiinnostaa ensimmäisellä kerralla asiakkaan arjessa pärjääminen, toimintakyky kokonaisvaltaisesti (fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen), liikkuminen (mm. apuvälineet, onko sairautta tai henkistä estettä liikkeelle lähtemisessä tai liikkumisessa) sekä millainen omais- ja ystäväverkosto on.
Elämänhistorian kuuleminen ei merkitse pelkästään tarinoita, vaan se auttaa työntekijää ymmärtämään asiakasta ja hänen tilannettaan paremmin ja sitä kautta voi edesauttaa ratkaisujen löytymisessä. Sitä voi pitää myös luottamuksen osoituksena.
Keskustellessaan asiakas nostaa usein sellaisia asioita, joihin hän toivoo muutosta. Usein nämä nostot voivat olla pieniä sanoja tai sivulauseita, niin että asiakas ei välttämättä itse tiedosta koko asiaa. Ammattilaisella on tärkeä vastuu kuunnella asiakasta herkällä korvalla, osata esittää tarkentavia lisäkysymyksiä ja sanoittaa ääneen kuulemansa.
Muutos edellyttää omaa oivallusta
Käytämme asiakastyössä motivoivaa toimintatapaa, jota on totuttu käyttämään mm. päihdetyössä. Kohdatuksi tuleminen ilman kiirettä on ensisijaisen tärkeää luottamuksen muodostumisen ja koko asiakkuussuhteen kannalta. On tärkeää osata kuunnella asiakasta ja antaa tilaa hänen omalle tavalleen sanoittaa elämäänsä. Ammattilaisen tulisi välttää heti neuvojen ja ratkaisujen tarjoamista. Niiden aika on myöhemmin.
Kuulluksi ja kohdatuksi tullessaan asiakas muodostaa luottamuksellisen, avoimen, tasavertaisen ja vastavuoroisen vuorovaikutussuhteen työntekijän kanssa. Motivoivassa toimintatavassa työntekijä keskustelee ja kyselee ja sanoittaa ääneen asiakkaan elämäntilanteen, toiveiden, arvojen ja tavoitteiden välisiä ristiriitoja.
Yhdessä käydyn keskustelun tavoitteena on auttaa asiakasta tunnistamaan ristiriitoja sanoittamalla niitä ääneen sekä herättää asiakkaan halukkuutta ja kykyä muutokseen. Asiakkaan ja työntekijän onnistunut vuorovaikutus vahvistaa asiakkaan sisäistä motivaatiota, itseluottamusta, uskoa muutoksen mahdollisuuteen, aloitteellisuutta ja toimijuutta.
Tavoitteen määrittelyssä asiakkaalla aktiivinen rooli
Etsivä vanhustyömme on tavoitteellista ja tarvelähtöistä yksilötyötä, jossa tavoitteen määritteleminen on tärkeää. Ammattilaisen tehtävänä on motivoida asiakkaan muutoshalukkuutta, miettiä konkreettisia keinoja muutoksen tekemiseen yhdessä asiakkaan kanssa sekä osoittaa muutoksen tuomat hyödyt asiakkaan elämässä.
Tavoitteesta puhutaan useita kertoja, se nostetaan esiin tapaamisilla, jotta se pysyy asiakkaan mielessä. Tavoite lähtee aina asiakkaasta ja hän laatii sen itse, tarvittaessa työntekijän tukemana. Tavoitteen tarkoitus on tukea asiakkaan aktiivista toimijuutta. Tavoitetta voidaan muuttaa tarvittaessa tai se vaihtaa kokonaan asiakkuuden aikana.
On tärkeää ymmärtää, johtuvatko asiakkaan haasteet sisäisistä vai ulkoisista tekijöistä. Tavoitteet ja ratkaisut ovat aina yksilöllisiä tarpeesta käsin lähteviä. Usein asiakkailla on useita haasteita tai haasteet ovat kasaantuneet ajan saatossa.
Ne voivat olla
ratkaisuja yksinäisyyteen (onko ryhmäihminen vai kaipaako one to one kohtaamista)
sopeutumista uuteen elämäntilanteeseen (muutto, leskeksi jääminen, sairastuminen)
pääsy palveluihin tai toimintoihin (motivointi tarttumaan)
liikkumisen haasteiden purkaminen (korkea kotikynnys, vaikeus käyttää julkista liikennettä)
psyykkisten esteiden voittaminen (kaatumisen tai sosiaalisten tilanteiden pelko, mielialan haasteet, heikko motivaatio tai omien voimavarojen vähättely)
asumisen tai alueen haasteet (turvattomuus, esteellisyys, palveluiden vähyys yms)
Onnistunut asiakkuuden lopetus lähtee ensitapaamisesta
Onnistunut asiakkuuden alku on erittäin merkittävä koko asiakkuuden onnistumiselle ja asiakkuuden kaarelle. Usein ensitapaamisella aloitetaan jo asiakkuuden lopetus, kun työntekijä tuo esiin toiminnan tavoitteellisuuden ja määräaikaisuuden. Muutostyö tehdään yhdessä, tukien asiakasta. Asiakkaan aktiivinen rooli toimijana antaa asiakkaalle kokemuksen, että saa ja pystyy tehdä omaa elämään koskevia päätöksiä. Työntekijä on rinnalla kulkemassa antaen ohjausta ja tukea tarvittaessa. Yksilöllisellä ja asiakkaan tahtisella kohtaamisella saadaan parhaita, kestäviä tuloksia aikaan.
Kirjoittajat työskentelevät Näen sinut -etsivän vanhustyön hankkeessa.
Sanna Huhtamo, vanhustyön asiantuntija, Suvanto ry
Henna Grönberg, toiminnanjohtaja, MEREO ry
Lähteet:
https://thl.fi/aiheet/alkoholi-tupakka-ja-riippuvuudet/ehkaiseva-paihdetyo/puheeksiotto-ja-mini-interventio/motivoiva-toimintatapa-ja-motivoiva-haastattelu